Skip to main content
  • Aktualności
  • Informacja w sprawie zastrzegania numeru PESEL

Informacja w sprawie zastrzegania numeru PESEL

29-05-2024

Od 1 czerwca 2024 r. instytucje finansowe (w tym banki) mają obowiązek sprawdzania, czy PESEL klienta nie jest zastrzeżony. Wynika to z ustawy z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości.

W jakich sytuacjach nastąpi w Banku weryfikacja zastrzeżenia numeru PESEL?

Weryfikacja pracownika Banku nastąpi w przypadku:

  • wypłaty "większej kwoty" w kasie placówki Banku - większej, tj. przekraczającej 3-krotność minimalnego wynagrodzenia (obecnie 12 726 zł).
  • przed podpisaniem umowy rachunku
  • przed podpisaniem umowy o kredyt  lub aneksu o podwyższenie kwoty kredytu.

 

Jeśli PESEL będzie zastrzeżony, aby skończyć sprawę, musisz cofnąć zastrzeżenie. Po podpisaniu umowy lub wypłacie pieniędzy możesz ponownie zastrzec swój PESEL.

 

Zastrzeżenie numeru PESEL chroni Cię, jeśli ktoś bez Twojej wiedzy chce go użyć, aby:

  • zaciągnąć kredyt lub pożyczkę,
  • zamówić kopię karty SIM,
  • podpisać akt notarialny, który dotyczy nieruchomości.

Jak i gdzie można zastrzec bądź cofnąć zastrzeżenie PESEL?

PESEL możesz zastrzec przez Internet na stronie www.gov.pl, w aplikacji mObywatel albo podczas wizyty w urzędzie gminy. Jeśli chcesz ponownie zastrzec PESEL, musisz odczekać co najmniej 30 minut od chwili cofnięcia zastrzeżenia.

Znajdziesz nas też tutaj